Andreas, 21 år,

Rytmisk Linje (trommer), Vejle

 

Hvorfor valgte du at søge ind på MGK? 

MGK havde for mig altid været en drøm eller et mål, fordi jeg godt kunne tænke mig at arbejde professionelt med musikken. Jeg vidste ikke om jeg nødvendigvis skulle på konservatoriet, men MGK var en rigtig god måde at forberede sig til prøven og smage på hvad det vil sige, at arbejde så meget med musik.

 

Hvad gør MGK til noget specielt for dig? 

Man har en kæmpe fælles interesse i den sociale gruppe, så socialt synes jeg, det har været virkelig godt. Netop fordi man har musikken at samles om.

 

Har du brugt noget viden fra MGK uden for skolen? 

Ja, det gør man hele tiden, når man spiller musik. Både dét man lærer i timerne men også teori, hvis man fx hører en sang i radioen kan man trække paralleller dér. Dét du får ud af timerne er meget bredspektret.

 

Hvilke fag har du? 

Jeg har teori og hørelære, og så har jeg praktisk hørelære, der er rettet mod det rytmiske. Jeg har sammenspil og så spiller jeg med i Musikskolens Big Band.

 

Hvad betyder det sociale liv på MGK for dig? 

Særligt i år har det betydet rigtig meget. Folk der er her er vanvittigt hyggelige, og man er her for at samles om musikken, som er éns store interesse. Man skal prioritere dét at være social på skolen, men det udmunder sig fx også i sammenspilsmuligheder.

 

Hvad er det bedste ved MGK? 

Det er fællesskabet omkring musikken.

Rikke, 20 år,

Klassisk Linje (tværfløjte), Vejle

 

Hvorfor valgte du at søge ind på MGK? 

Jeg troede, at jeg skulle på konservatoriet, da jeg søgte ind på MGK, og så gjorde jeg det for at se hvor jeg lå henne. Det var lige så meget for at se, om jeg kunne. Jeg fandt så senere ud af, at jeg slet ikke skulle på konservatoriet, men jeg synes egentligt stadigvæk, at det var meget sjovt at spille. Jeg synes, jeg fik rigt udbytte i at finde ud af, at jeg ikke skulle på konservatoriet samt at MGK også har den gren, der går ud på, at man kan blive en dygtig amatør. Man kan også spille fordi det er sjovt, og ikke bare fordi man skal leve af det resten af sit liv.

 

Hvad gør MGK til noget specielt for dig? 

Det er en hel masse gratis undervisning med gode lærere i et godt miljø med gode muligheder for at blive rigtig god. Det er en mulighed for at øve sig meget sammen med andre, som interesserer sig for det samme som dig selv. Man kan spille sammen med andre og skal nødvendigvis ikke bare stå og øve på noget selv. MGK sætter rammerne men i det daglige liv er der også en masse fællesskab.

 

Har du brugt noget viden fra MGK uden for skolen? 

Jeg har spillet hele mit liv, men jeg synes, MGK er en god del af almen dannelse. Man kan bruge det på mange måder, også selvom det ikke direkte har noget at gøre med musik.

 

Hvilke fag har du? 

Udover solo har jeg musikteori, hørelære, orkester og flere kammermusikhold. Vi har også musikorientering, som er musikhistorie, og så har vi komposition, der er et rigtig godt fag – og så har vi SSB (sang, spil og bevægelse) sammen med de andre, som er et mere alment fag. Udover det spiller jeg i Musikskolens symfoniorkester Kousy.

 

Hvad betyder det sociale liv på MGK for dig? 

Jeg synes folk er gode til at komme herned for at lave mad og for at hygge sig. Vi drikker en øl eller en kop kaffe i opholdsstuen, som er til MGK-eleverne, hvilket er lækkert, fordi man så kan samles dér. Nogle sidder og spiller videospil og nogen ser en film eller snakker, og der er altid nogen deroppe.

Hvad er det bedste ved MGK? 

Ligesom Andreas siger, er det også fællesskabet omkring musikken.

Hans Lagoni

Lydtekniker

Min passion for teknik startede tilbage på min efterskole – Rejsby Efterskole, hvilket dog er en samfundsfaglig efterskole, men med super dejlige og støttende musiklærere. Jeg var jo en lille knægt med store drømme som mente at han kunne det hele. Med drømmen om at gå direkte på konservatoriet efter 10. klasse og starte min egen virksomhed som freelancer, det går jo tydligvis ikke i en alder af 16..

 

Nana, min klaverlærer på det tidspunkt henviste mig heldigvis til MGK, hvilket jeg så tog et sabbatår for at forberede mig til.

 

Første gang søgte jeg imens jeg gik på efterskolen, inden jeg tog mit sabbatår for at blive bedre. Det var til elektronisk musik linjen, fordi det var lige hvad jeg vidste havde med mit musik, og produceringen af musik at gøre. Jeg fik desværre ikke en god nok karakter.

 

Jeg er dog glad for at jeg ikke fik den rigtige karakter, fordi ellers ville det have set meget anderledes ud end det gør nu.

 

Censor og de øvrige faglærer sagde at teknikken bag var uden tvivl i orden og gennemtænkt, og jeg tænkte derefter at jeg måtte give ”lydtekniker linjen” en chance.

 

Lydteknikker linjen på MGK var det helt rigtige for mig, og jeg følte at jeg passede 100% ind. Jeg lavede stadig det musik jeg elskede, kom mere i dybden med den teknik jeg elskede og jeg kom til at arbejde med rigtige fede mennesker og musikere som jeg kommer til at savne!

MGK gav mig et skub i den rigtige retning, en viden og et praktisk kendskab til eventverdenen, og ikke mindst studie verdenen. Et så stort et skub at jeg blev ansat på musikhuset i Århus, ud af rigtige mange ansøgere, som den eneste.

 

Jeg vil sige stort tak til MGK for nogle fantastiske måneder!

 

Hans Lagoni, tidligere MGK Lydtekniker elev.

 

MGK-Syd Afdeling Sønderborg

Sønderborg Musikskole

Skovvej 16, 6400 Sønderborg

Tlf.. 88 72 42 28

musikskolen@sonderborg.dk

www.sonderborgmusikskole.dk

 

MGK-Koordinator:

Ole Mouritsen

omouritsen@gmail.com

Tlf.: 28 93 43 77

MGK-Syd Center Kolding

Kolding Musikskole

Riis Toft 12a, 6000 Kolding

Tlf. 79 79 10 50

musik@kolding.dk  

www.koldingmusikskole.dk

Afdelingsleder Talentlinie & MGK:

Christian Bøtker 

chrbt@kolding.dk

Tlf.: 79 79 10 41 - 20 34 32 37 

MGK-Syd Afdeling Esbjerg

Esbjerg Kulturskole

Islandsgade 50, 6700 Esbjerg

Tlf. 76 16 65 00 

kulturskolen@esbjergkommune.dk

www.kulturskolen.dk

MGK-Koordinator :
Nicolas Kock 

nicolaskock@me.com

Tlf.: 20 47 84 45